Informacja dla stron i uczestnikĂłw postÄpowaĹ administracyjnych oraz osĂłb wnioskujÄ cych o wszczÄcie postÄpowania, zwiÄ zana ze stanem zagroĹźenia epidemicznego albo stanem epidemii
03.04.2020
W dniu 31 marca 2020r. weszĹa w Ĺźycie ustawa z dnia 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiÄ zaniach zwiÄ zanych z zapobieganiem, przeciwdziaĹaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaĹşnych oraz wywoĹanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta zawiera bardzo istotne uregulowania dotyczÄ ce m.in. postÄpowaĹ administracyjnych. Zgodnie bowiem z art. 15zzr i art. 15zzs tej ustawy w okresie obowiÄ zywania stanu zagroĹźenia epidemicznego albo stanu epidemii ogĹoszonego z powodu COVID-19 bieg terminów przewidzianych przepisami prawa administracyjnego, a takĹźe bieg terminów procesowych w postÄpowaniach administracyjnych i egzekucyjnych – nie rozpoczyna siÄ, a rozpoczÄty ulega zawieszeniu na ten okres.
Zatem od dnia 31 marca 2020 r. do czasu odwoĹania stanu zagroĹźenia epidemicznego albo stanu epidemii ogĹoszonego z powodu COVID-19 w przypadku np. naĹoĹźonych obowiÄ zków dostarczenia projektu budowlanego zamiennego, uzupeĹnienia projektu budowlanego, dostarczenia oceny technicznej bÄ dĹş ekspertyzy technicznej, bieg terminów na ich dostarczenie w przypadku juĹź jego trwania ulega zawieszeniu, a w przypadku gdy obowiÄ zek dopiero jest nakĹadany, termin ten nie rozpoczyna siÄ. W konsekwencji niedopeĹnienie obowiÄ zków okreĹlonych np. w decyzjach, postanowieniach lub obowiÄ zków wynikajÄ cych bezpoĹrednio z przepisów prawa w okreĹlonych w nich terminach nie moĹźe przynieĹÄ negatywnych skutków. Natomiast w sytuacji zĹoĹźenia wniosku do organu o przeprowadzenie postÄpowania, w sytuacji, gdy wniosek wpĹynÄ Ĺ przed ww. dniem wówczas termin do wydania decyzji ulega zawieszeniu, a gdy wniosek wpĹynÄ Ĺ po ww. dniu, wówczas termin do wydania decyzji rozpocznie siÄ po odwoĹaniu stanu epidemii. W przypadku terminów procesowych zwiÄ zanych np. z uprawnieniem stron do zĹoĹźenia zaĹźalenia lub odwoĹania terminy równieĹź podlegajÄ wyĹźej opisanym ograniczeniom, tzn. nie rozpoczynajÄ siÄ, a rozpoczÄte ulegajÄ zawieszeniu na ten okres. Zasady te majÄ równieĹź zastosowanie do terminów na tzw. milczÄ ce zaĹatwienie sprawy przez organ.
NaleĹźy równieĹź zaznaczyÄ, Ĺźe w przypadku dokonania czynnoĹci majÄ cych na celu wykonanie uprawnienia lub obowiÄ zku w ww. okresie, czynnoĹci te sÄ skuteczne. Zatem jeĹźeli adresat obowiÄ zków ma wolÄ ich wykonania lub strona ma wolÄ do skorzystania ze swojego uprawnienia w tym szczególnym okresie, to moĹźe to skutecznie zrobiÄ.
Ponadto w okresie obowiÄ zywania stanu zagroĹźenia epidemicznego albo stanu epidemii ogĹoszonego z powodu COVID-19 nie stosuje siÄ przepisów o bezczynnoĹci organów oraz o obowiÄ zku organu prowadzÄ cego postÄpowanie do powiadamiania strony lub uczestnika postÄpowania o niezaĹatwieniu sprawy w terminie. Zaprzestanie czynnoĹci przez organ prowadzÄ cy postÄpowanie w okresie, o którym wyĹźej mowa nie moĹźe byÄ podstawÄ do wywodzenia Ĺrodków prawnych dotyczÄ cych bezczynnoĹci, przewlekĹoĹci lub naruszenia prawa strony do rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwĹoki.
Jerzy Plejer
kierownik OddziaĹu Orzecznictwa Administracyjnego
PINB dla Miasta Poznania
PoznaĹ, 03.04.2020 roku
Publikacja dnia: 03.04.2020
Dokument oglądany razy: 1973